Poniedziałek, 16 Grudzień 2019

Nowe etykiety na oponach - od 1 maja 2021 roku

03.12.2019, 10:54 Aktualizuj: 03.12.2019, 10:59
Fot.Pixabay
Fot.Pixabay

Europosłowie z komisji przemysłu i badań naukowych, przedstawiciele fińskiej prezydencji oraz członkowie Rady UE uzgodnili nowe przepisy dotyczące oznakowania opon. Umożliwią one wprowadzenie w Europie bardziej ekologicznego i bezpieczniejszego transportu drogowego.

Obecnie, zgodnie z unijnymi regulacjami z 2009 roku, na każdej oponie obowiązkowo umieszczane są etykiety dotyczące oporów toczenia i drogi hamowania na mokrej nawierzchni (w skalach od A do G) oraz emitowanego hałasu (w decybelach). Parametry te wiążą się ze sobą. Model z niskim oporem toczenia zużywa mniej energii, a co za tym idzie samochód pali mniej i emituje ograniczoną ilość spalin do atmosfery. Im mniejsze parametry toczenia, tym gorsza przyczepność na mokrej i oblodzonej nawierzchni, ale lepsza efektywność paliwowa opon.

Uzgodnione przez unijne instytucje nowe przepisy przewidują, że etykiety będą zawierać wskazówki dotyczące oszczędności paliwa, przyczepności na mokrej nawierzchni, hałasu zewnętrznego wynikającego z oporów toczenia, a także przyczepności na śniegu i lodzie.

W przyszłości ma być też oznaczany możliwy przebieg samochodu wyposażonego w dane opony oraz wskaźnik ścieralności opon. Chodzi o ochronę środowiska, bowiem w procesie ścierania wytwarzane są szkodliwe mikrocząski tworzyw sztucznych. Te parametry będą dodawane na etykietach wówczas, gdy będą możliwe ich wiarygodne testy.

Etykiety będą musiały być wyraźnie widoczne dla konsumentów, możliwe do sprawdzenia w każdej formie sprzedaży, także poprzez internet. Będą zawierały kod QR, umożliwiający łatwe skanowanie.

Dotychczas wymogami UE w sprawie oznakowania nie są objęte opony do samochodów ciężarowych (tzw. opony C3). Eurodeputowani i ministrowie z Rady chcą to zmienić. Argumentują, że opony C3 pokonują więcej kilometrów rocznie niż C1 (samochody osobowe) i C2 (lekkie samochody dostawcze) więc odpowiadają za zużycie większej ilości paliwa. W konsekwencji, w przypadku pojazdów ciężarowych jest większy potencjał oszczędności pod względem zużycia paliwa i szkodliwej emisji.

Unijne instytucje argumentują, że opony odpowiadają za 20-30 proc. zużycia paliwa przez każdy pojazd i wyliczają, że nowy system oznakowania pozwoli zaoszczędzić 10 milionów ton emisji CO2.

Jeśli zmiany zostaną zatwierdzone przez cały PE, nowe przepisy zaczną obowiązywać od 1 maja 2021 roku.
 
woj/

PLIKI COOKIES

Ta strona korzysta z plików cookie. Sprawdź naszą politykę prywatności, żeby dowiedzieć się więcej.