Piątek, 29 Marzec 2024

Nowe ramy dla sekurytyzacji. Polski rząd za większymi uprawnieniami KNF

05.02.2019, 14:40 Aktualizuj: 06.02.2019, 13:41
© European Union, 2017 – Source: EC/Lukasz Kobus
© European Union, 2017 – Source: EC/Lukasz Kobus

Rząd przyjął we wtorek projekt nowelizacji ustawy o nadzorze nad rynkiem finansowym oraz niektórych innych ustaw. Zmiany mają na celu zapewnienie skutecznego wykonywania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie ustanowienia ram dla sekurytyzacji.

Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady, do którego dostosowywane są polskie przepisy, weszło w życie w dniu 28  grudnia 2017, a jego przepisy będą stosowane od 1 stycznia 2019 r. 

Unijna regulacja ustanawia ogólne ramy prawne dla wszystkich rodzajów sekurytyzacji, w  tym definiuje samo pojęcie sekurytyzacji oznaczającej transakcję lub program, w  wyniku których ryzyko kredytowe związane z ekspozycją lub pulą ekspozycji ulega podziałowi na transze. 

Rozporządzenie PE przede wszystkim określa wymogi wobec pomiotów uczestniczących w  procesach sekurytyzacji, m.in. dotyczące obowiązku należytej staranności, zatrzymania ryzyka i transparentności, czy dopuszczalne limity inwestycji w pozycje sekurytyzacyjne dla klientów detalicznych. 

Przepisy rozporządzenia ustanawiają również szczególne ramy dla prostej, przejrzystej i  standardowej sekurytyzacji (simple, transparent, standarised – „STS”), która, zgodnie z założeniem prawodawcy unijnego, powinna sprzyjać minimalizowaniu ryzyka występującego w przypadku bardziej złożonych niewystandaryzowanych rodzajach sekurytyzacji.

Ponadto, w  celu zwiększenia przejrzystości rynku sekurytyzacyjnego w rozporządzeniu określone zostały warunki i procedury dotyczące utworzenia systemu informacji o transakcjach sekurytyzacji (repozytoria sekurytyzacji rejestrowane w Europejskim Urzędzie Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych, ESMA).

Większe uprawnienia KNF

Przyjęty we wtorek przez polski rząd projekt wskazuje Komisję Nadzoru Finansowego, jako właściwy organ w zakresie nadzoru, przestrzegania i egzekwowania przepisów rozporządzenia PE, posiadającego uprawnienia do nakładania sankcji administracyjnych, w tym publikowania informacji o nałożonych sankcjach.  

Proponowany pkt 10 w art. 1 w ust. 2 ma na celu rozszerzenie sprawowanego obecnie nadzoru Komisji nad rynkiem finansowym o materię wynikającą z postanowień rozporządzenia PE.

W ocenie skutków regulacji wskazano, że „wyznaczenie KKF jako właściwego organu do nadzoru mikroostrożnościowego i określenie zasad monitorowania tego rynku może przyczynić się do poprawy jego efektywności, a tym samym w perspektywie długoterminowej może przynieść dodatkowe możliwości inwestycyjne dla przedsiębiorstw ze względu na dostępność alternatywnych źródeł pozyskiwania kapitału. Należy zauważyć, iż sekurytyzacja wierzytelności może stanowić istotne źródło finansowania dla małych i średnich przedsiębiorstw".

mp/

PLIKI COOKIES

Ta strona korzysta z plików cookie. Sprawdź naszą politykę prywatności, żeby dowiedzieć się więcej.