Sobota, 20 Kwiecień 2024

Ochrona granic zewnętrznych UE - wyzwanie i gra o wysoką stawkę

27.09.2019, 10:11 Aktualizuj: 27.09.2019, 11:19
© European Union 2017 - Source : EP/Dominique HOMMEL;
© European Union 2017 - Source : EP/Dominique HOMMEL;

Kryzys uchodźczy wystawił zarządzanie granicami zewnętrznymi Unii Europejskiej na próbę. Podejmowane działania zakłóciły funkcjonowanie strefy Schengen i zmniejszyły wiarę obywateli w zdolność UE do uporania się z niedociągnięciami.

M. in. taka konstatacja znalazła się w publikacji „Ochrona granic zewnętrznych UE” przygotowanej przez Biuro Analiz Parlamentu Europejskiego.

Autorka opracowania, Anja Radjenovic, zwraca w nim uwagę na bezprecedensowy napływ   uchodźców i migrantów o  nieuregulowanym statusie, którego doświadcza UE a który największe natężenie miał w 2015 r. Jak podkreśla Radjenovic, kryzys uchodźczy ujawnił „szereg niedociągnięć i luk w unijnych politykach dotyczących granic zewnętrznych”.

„Od czasu bezprecedensowego napływu migrantów w 2015 r. zarządzanie granicami zewnętrznymi Unii poddawane jest  szczególnie   ciężkim   próbom   w   związku   z   problemami,   które   doprowadziły   do   niekontrolowanego  przybycia  do  UE  migrantów  i  osób  ubiegających  się  o  azyl,  a  w  końcu  także  do  tymczasowego   przywrócenia   kontroli   na   granicach   wewnętrznych   między   niektórymi   państwami   członkowskimi” – podkreśla ekspertka.

Przypomina, że wprowadzenie  tych  środków  uzasadniono  „sytuacją  pod  względem  bezpieczeństwa  w  Europie   oraz   zagrożeniami   wynikającymi   z   ciągłych   wtórnych   i   odbywających   się   na   dużą   skalę   przemieszczeń”  przebywających  w  UE  nielegalnie  obywateli  państw  trzecich  bądź  „utrzymującym  się  zagrożeniem terrorystycznym”.

„Środki te jednak zakłóciły funkcjonowanie strefy Schengen i zmniejszyły wiarę  obywateli  Unii  w  zdolność  UE  do  uporania  się  z  niedociągnięciami  ujawnionymi  przez  kryzys uchodźczy, powodującymi koszty gospodarcze, społeczne i polityczne” – ocenia Anja Radjenovic.

Wskazuje też, że coraz  więcej  państw  członkowskich  buduje  również  ogrodzenia  i  mury  graniczne  na  zewnętrznych  granicach  Schengen,  aby  uniemożliwić  migrantom  i  osobom  ubiegającym  się  o  azyl  wstęp  na  swoje  terytorium.  W  związku  z  tymi  barierami  pojawiają  się  obawy  dotyczące  m.in. naruszeń  praw  człowieka dotykających  migrantów,  którym  w  ten  sposób  uniemożliwia  się  przybycie  do  UE.

Niekontrolowane  przepływy  migracyjne  doprowadziły  również  do  przyjęcia  kluczowego  elementu  wsparcia UE dla jej państw członkowskich znajdujących się na granicy zewnętrznej.

W analizie zwrócono ponadto uwagę, że nasilenie  się  terroryzmu  i  poważnej przestępczości  transgranicznej  na  terytorium  UE  uwidoczniło  luki  w  unijnych  systemach  informacyjnych  dostarczających  straży  granicznej,  policji  i  innym organom informacji o osobach przekraczających granice zewnętrzne UE oraz ich rozdrobnienie.

Zdaniem autorki analizy ochrona  granic  zewnętrznych  UE,  w  tym  przez  lepsze  wykorzystanie  możliwości  oferowanych przez systemy i technologie informatyczne, ma zatem zasadnicze znaczenie dla utrzymania strefy Schengen bez kontroli na granicach wewnętrznych.

„W  tym  celu  UE  rozpoczęła  proces  stopniowego  tworzenia  i  wdrażania  europejskiego  zintegrowanego zarządzania granicami (EUIBM) na szczeblu krajowym i unijnym. Ma ono ułatwiać legalne przekraczanie granic zewnętrznych Unii, a także służyć zapobieganiu przypadkom przestępczości transgranicznej i ich wykrywaniu (np. przemytu migrantów, handlu ludźmi i terroryzmu)” – wyjaśnia autorka analizy. „Obejmuje ono również kierowanie do  właściwych  organów  osób  potrzebujących  ochrony  międzynarodowej  lub  zamierzających  się  o  nią  ubiegać, a także odsyłanie osób niemających prawa do wjazdu na terytorium UE lub pobytu na nim” - dodaje.

Anja Radjenovic zwraca uwagę, że w  reakcji  na  wyzwania związane z migracją,  a  także  na  nasilenie  się  działalności  terrorystycznej  i  poważnej  przestępczości  transgranicznej,  UE  rozpoczęła  szerszy  proces  reform  zmierzających  do  wzmocnienia granic zewnętrznych przez wzmocnienie powiązań między kontrolami granicznymi a bezpieczeństwem.

Z  jednej  strony,  środki  służące  ochronie  granic  zewnętrznych  UE  skupiały  się  na  doskonaleniu  unijnych zasad zarządzania granicami, takich jak kodeks graniczny Schengen, a także wzmocnieniu i aktualizowaniu uprawnień odpowiednich agencji UE, takich jak Frontex, eu-LISA, Europol i EASO.

Z drugiej strony, w związku z szeregiem poważnych niedociągnięć w systemach informacyjnych UE, podejmowano  wysiłki  mające  na  celu  poprawę  wykorzystania  możliwości  oferowanych  przez  systemy i technologie informacyjne w zakresie bezpieczeństwa, rejestrów karnych oraz zarządzania granicami i migracjami. Obejmowały one wzmocnienie istniejących już systemów informatycznych (SIS II, VIS, Eurodac, ECRIS-TCN), stworzenie nowych (ETIAS, system wjazdu/wyjazdu) i poprawę ich interoperacyjności.

Szersze  uprawnienia  i  większa  aktywność  w  dziedzinie  zarządzania  granicami  Unii  znajdują  także  odzwierciedlenie  w  zwiększeniu  środków,  elastyczności  i  różnorodności  funduszy  unijnych  w  ramach obecnego i przyszłego budżetu UE oraz poza nim.

aba/

 

PLIKI COOKIES

Ta strona korzysta z plików cookie. Sprawdź naszą politykę prywatności, żeby dowiedzieć się więcej.